Postní obrazy nahradí historická oltářní plátna

Interiér akademického kostela Nejsvětějšího Salvátora v Praze během postní doby jedinečným způsobem promění kolekce postních obrazů Patrika Hábla, která dočasně nahradí všechny historické oltářní obrazy. Háblovy monotypy navazují na starobylou tradici zahalování uměleckých děl v postní době a dynamické vyměňování obrazů v kostele podle různých liturgických dob či svátků.

Tento koncept umělecké intervence je součástí letošního Popelce umělců. Ten začne ve středu 13. února v 17:30 hudební performancí Ozvěny z kamene v podání Clarinet Factory a Alana Vitouše v barokním refektáři u dominikánů. V 19:00 hodin pak v kostele Nejsvětějšího Salvátora naváže vlastní bohoslužba s udílením popelce, kterou bude celebrovat Mons. Tomáš Halík, hudebně ji doprovodí opět Clarinet Factory a varhaník Robert Hugo. Ve 20:30 hodin bude v sakristii zahájena vernisáž postních obrazů Patrika Hábla.

„Koncept Patrika Hábla je radikální. Křesťanská ikonografie se jakoby mávnutím proutku vytratí, nebeské vysílání přeladí na jiný program. Poučený pozorovatel však ví, že to tak docela není pravda. Možná se mu vybaví slavný Děčínský oltářní obraz od krále romantických malířů Caspara Davida Friedricha“, říká kurátor Norbert Schmidt.

Setkání s jinakostí, překvapení z nových souvislostí jsou v postní době v prostoru chrámu zcela na místě. Určitá redukce, vycházející z tradičního postního zakrývání kostelních obrazů, se v Háblově salvátorském souboru potkává se subjektivními obrazy, jakýmisi „zpovědními zrcadly“ odvážně nastavenými mnohdy překvapeným návštěvníkům bohoslužeb. Z náhodných doteků a uskupení barev však nakonec vyrůstá v celku kostela pevný a pečlivě promyšlený celek.

Sám Patrik Hábl k intervenci říká: „Možnost prostorové realizace pro Nejsvětějšího Salvatora považuji za obrovskou životní výzvu. Zakrytí všech barokních obrazů nastavuje i zrcadlo nám samotným. Tato intervence by měla nevtíravým a sofistikovaným způsobem upozornit na to, na co jsme si již zvykli, a klade otázky, zda jsme ochotni přijmout i něco nového.“

Popeleční středou začíná čtyřicetidenní postní doba – přípravné období na slavení Velikonoc. Tradice Popelce umělců vznikla na konci první světové války v pařížské katedrále Notre Dame, kde bylo slouženo requiem za padlé umělce. Od této doby se setkání víry a umění koná v evropských metropolích každoročně, v kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze letos už po osmnácté.

„V naší farnosti působí celá řada umělců nejrůznějšího druhu, ale zveme i umělce, kteří zrovna nejsou praktikující věřící, protože jsme přesvědčeni, že svět víry a umění mají k sobě bytostně blízko – oba se vyjadřují symboly a vždycky se doprovázely. Dnes navíc náboženství a umění mohou být spojenci v zápasu proti banalizaci světa, proti zpovrchnění života “ vysvětluje Mons. Tomáš Halík, farář akademické farnosti u Nejsvětějšího Salvátora.

Malíř a grafik Patrik Hábl (* 1975) vystudoval VŠUP v Praze u prof. Pavla Nešlehy. V roce 1996 absolvoval roční litografické školení M. Axmanna a 1997 Akademii Muchina v St. Petersburku. Roku 1998 studoval na AVU experimentální grafiku u Vladimíra Kokolii. V letošním roce vystavoval nejen v českých galeriích, ale i v Lyonu, Istanbulu, New Yorku, Mnichově či Amsterodamu. Pedagogicky působí na VŠUP v Praze.

Kurátoři malířské intervence: Norbert Schmidt a Petr Tej

Pořadatel: Akademická farnost Praha a Centrum teologie a umění při KTF UK za laskavého přispění platformy Dominikánská 8.

Kontakt: Jana Pláteníková, platenikova@farnostsalvator.cz, 603 876 916

www.salvator.farnost.cz
ctu-praha.cz

 

Patrik Hábl, foto © Petr Neubert